Nekem a Balaton a Riviera

Itthon vagy külföldön? A kérdés eldőlni látszik, a TGI lakossági kutatás adatai alapján a Balaton a legnépszerűbb úti cél a hazai 15-75 év közötti lakosság körében.  A „magyar tengert” Horvátország követi, a dobogó harmadik fokán pedig Görögország foglal helyet.

Hasonló eredményt kapunk, ha nem a tényleges magatartás, hanem az attitűdök felől vizsgáljuk meg ezt a kérdést. Kétszer annyian értenek egyet az „Inkább Magyarországon nyaralok, mint külföldön” állítással, mint a „Minden évben megpróbálok legalább egyszer külföldön üdülni” állítással.

A magyarok tipikusan saját autóval indulnak nyaralni, ha lehetőségük van rá, akkor ismerősöknél, barátoknál szállnak meg, és maximum 7 éjszakát töltenek az otthonuktól távol.

Fővárosi közlekedés

A budapestiek jelentős többsége, 57%-a közlekedik fővárosi tömegközlekedéssel hetente legalább egy alkalommal. Nem is meglepő ez, hiszen számtalan közlekedési eszköz és járat közül válogathatnak. Utazhatnak villamossal, busszal, troli busszal, fogaskerekűvel, kis földalattival, metróval, vagy akár hajóval is. A budapestiek 40%-a utazik metrón legalább hetente egyszer, és ötödük mindezt heti 5 vagy több alkalommal teszi.

Autós közlekedőket tekintve, a levezetett kilométerek alapján kiderül, hogy a budapestiek 30%-a vezet hetente autót. A fővárosiak 10%-áról mondható el, hogy hetente több mint 120 kilométert vezet, miközben semmilyen tömegközlekedési eszközt sem használ havi egy alkalomnál gyakrabban.

Kerékpáros közlekedés fővárosunkban már igencsak elterjedt, 11% teker utazási céllal hetente a város utcáin. Ugyanakkor csupán 4% ül biciklin legalább 1 órát hetente.

A fővárosi vagy akár országos utazási szokásokról, utazási gyakoriságról, utazással töltött időről többet megtudhat a TGI legfrissebb adatbázisából.

Édes boldogság

Egy finom fagylalt minden élethelyzetet legalább ötven százalékkal jobbá tesz. A hirtelen jött kánikulával is így van ez. Ha nyár, akkor a jégkrémek, a fagylalt a sztár az édesszájúaknál.
A TGI kutatás adatai alapján a nők 60%-a édes szájú. A Márkahasználati Tipológiát vizsgálva 70% fölötti a sokrétű igényes, elit és kalandor hölgyek száma, akik szívesebben fogyasztják a közkedvelt hideg édességet.
A korosztályokat vizsgálva feltűnik, hogy míg a 15-29 éves korosztály inkább a pálcás és tölcséres jégkrémeket, addig az idősebb generáció inkább a dobozos jégkrémeket, parfé tortákat választják előszeretettel.
Tartozzunk bármely korosztályba, vegyünk egy mély levegőt, számoljunk el tízig és együnk egy nagy fagyit! Messze még a nyár vége.

Irány a pláza!

Elterjedt és köztudott  tény, hogy ha a ruházkodásról és a ruhák beszerzéséről van szó, akkor a  nők azok, akik  jártasabbak és profibbak ebben. Az alábbiakban vizsgáljuk ezt meg egy kicsit jobban a TGI adatai alapján.

Általánosságban elmondható, hogy a gyengébbik nem tagjainak fontosabb a külső megjelenés és az egyéni  stílus, így nem meglepő, hogy a ruhák/ divat vagy vásárlási  tippek iránt inkább ők érdeklődnek, és a ruházkodásra is többet költenek, mint a másik nem képviselői. Ha akciót biztosító kuponok és utalványok felhasználásáról van szó, szintén a nők mutatkoznak leleményesebbnek  (42% vs. 58%). De nem csak leleményesebbek, hanem áldozatkészebbek is, ugyanis egy bizonyos dolog megszerzése érdekében, akár a mindennapi cikkek egy részéről is képesek lemondani (46% vs. 54%). A hölgyek annak ellenére, hogy többet költenek, igyekeznek a lehető legalacsonyabb árat keresni és kitartani egy-egy megkedvelt márka mellett is.

Összességében elmondható, hogy a vásárlás egy többtényezős komplex feladat, amely  alapos tervezést igényel, ebben pedig a hölgyek verhetetlenek. Kedves nőtársaim, irány a pláza!

Hurrá nyaralunk!

A gyermek születése jelentősen átrendezi a családok életét – például hirtelen visszaesik a kisgyermekes családok körében az üdülések száma is. Náluk már csak az egyedülálló idősekből találunk kevesebbet a nyaralók között.

Legtöbb lehetőségük jellemzően a gyerekvállalás előtt álló, fiatal pároknak van arra, hogy távoli helyeket látogassanak meg, nyaraljanak. Míg a gyerekesek inkább autóval, addig e gyerektelen fiatalok gyakran repülővel érik el az utazási célpontjukat – sőt, általánosan is elmondható, hogy ők inkább a külföldi desztinációkat preferálják a belföldiekkel szemben (52% belföld vs. 48% külföldi desztináció). Az Európán kívüli célpontokat csak kevesen engedhetik meg maguknak, s a legtöbb tengerentúli utazó a középkorú egyedülállók közül kerül ki (4%-uk legutolsó utazása Európán kívüli célpont volt)

Vonattal legnagyobb arányban a még szüleikkel élő fiatalok szoktak utazni a nyaralás helyszínére, leggyakrabban a Balatonra (12%). De a magyar tenger kedvelt helyszíne a kisebb-nagyobb gyerekkel érkező családoknak is.

Félig tele, vagy félig üres a pohár?

„Légy pozitív!” „Koncentrálj a jóra!” „Egyszer élünk, élvezd az életet!”

Sokszor kapunk és sokszor adunk ilyen és ehhez hasonló tanácsokat, de a kérdés hogy mennyire tudjuk, mennyire akarjuk a mindennapok során betartani ezeket.

Nézzük, mit mutatnak a TGI adatok ebben a kérdésben!

A 15-75 év közötti lakosság fele (51%) látja úgy, hogy a pohár félig tele van, azaz ilyen arányban értenek egyet az alábbi állítással „Általában a dolgokat a jó oldalukról nézem”.

A pozitív életszemlélet nem mutat jelentős különbségeket sem életkor, sem férfi-nő bontásban, sem pedig fogyasztói státusz szerint.

A „Szeretem élvezni az életet” attitűddel a vizsgált lakosság 48%-a ért egyet, a hedonista életszemlélet a 40 év alattiakra, a férfiakra, és a magasabb fogyasztói státusszal rendelkezőkre az átlagnál nagyobb arányban jellemző.

A lakosság alig több mint egy negyede elégedett az életszínvonalával („Tökéletesen elégedett vagyok az életszínvonalammal” ) szerencsére azonban ez nem kizárólagos alapfeltétele a pozitív életszemléletnek. Az anyagi jólét (elégedettség) és a pozitív életszemlélet között természetesen kimutatható statisztikai összefüggést. Azok körében akik elégedettek az életszínvonalukkal az optimista hozzáállás 68%-ban jellemző, azok körében, akik nem elégedettek az életszínvonalukkal ez a arány 48%.

Gutenberg-galaxis

Az írók, az olvasók és a könyvkiadók két legfontosabb eseménye ilyenkor tavasszal, kora nyáron kerül megrendezésre. A Nemzetközi Könyvfesztivál már bezárta kapuit, de hamarosan nyílik a 90. Ünnepi Könyvhét. Ez alkalommal arra keressük a választ -a TGI Adatbázis segítségével- hogy kik jelentik a könyvpiac fő vásárlói szegmensét.

A 15-75 év közötti lakosság egynegyede vásárolt könyvet az elmúlt 12 hónap során. A könyvvásárlók 62%-a nő, többségük (70%) legalább középiskolai végzettséggel rendelkezi, tipikusan Budapesten, vagy megyeszékhelyen élnek és az átlagnál magasabb vásárlóerő jellemzi őket.

Az intenzív vásárlók és olvasók (akik legalább 5 könyvet vásároltak az elmúlt évben saját részre) körében felül – reprezentált a magas kulturális és magas gazdasági tőkével rendelkező szegmens.

Összességében a műfajok közül a legnépszerűbbek a gyerek és ifjúsági könyvek, ezt követi a szórakoztató irodalom, majd pedig a szépirodalom.

Biztonságos románc

A 18-29 éves korosztály 21%-a vallja azt, hogy használ valamilyen fogamzásgátló módszert. Közülük legtöbben a fogamzásgátló tabletta használatát említették (52%), egyéb általuk leginkább használt védekezési módszer az óvszer (39%)...(részletekért kattintson a címre)

Este foci?

Akár az otthonunkban, akár egy vendéglátóhelyen, vagy nyári estén a szabad ég alatt egy óriáskivetítőn követjük figyelemmel a futballmérkőzéseket, sokak számára a meccsnézés kihagyhatatlan kelléke a sör is...(részletekért kattintson a címre)

A futók

Vajon a futók egészségtudatosabbak? TGI kutatás eredményei alapján azt mondhatjuk, mindenképpen volna hova fejlődniük.

  A 15 és 75 év közöttiek 7%-a vallotta, hogy mostanában futott. Közöttük arányaiban ugyanannyi dohányos található, mint a teljes populáció körében (7%). Alkohol fogyasztás szempontjából is úgy tűnik, rosszabbul is állnak, mint az átlag. Míg a 18-75 éves lakosság 45,6%-a fogyasztott alkoholt az elmúlt 12 hónapban, addig a futók jelentősebb hányada, 50,6%-a ivott alkoholt, miközben fogyasztás gyakorisága szerint nem térnek el a teljes populációtól.  Kóla illetve szénsavas üdítő fogyasztásban sem maradnak el a lakosságtól. 61%-uk ivott az elmúlt évben kólát és/vagy szénsavas üdítőt, bár kiemelendő hogy a futók inkább diétás, alacsony kalóriatartalmú verziót részesítik előnyben.

  Étkezés tekintetében sem mondhatóak egészségtudatosabbnak. Nagyobb arányban és gyakrabban étkeznek gyorsétteremben. A futók 53%-a fogyasztott az elmúlt évben gyorsétteremben (szemben a populáció körében tapasztalható 31-kal), és 12%-uk legalább hetente szokott gyorsétteremben elvitelre vagy helyben fogyasztani mely a lakosságban mutatkozó arány kétszerese. Ugyanakkor elvi szinten kevésbé értenek egyet a gyorséttermi fogyasztással: 39%-uk szerint a gyorsétel igénytelen táplálék.

  A futókról vagy más sportágat űzőkről további érdekességeket találhat a TGI legfrissebb adatbázisában!

 

A szingli lét sava-borsa

Hogy mivel is töltik legszívesebben szabadidejüket a szinglik? Moziznak? Barátokkal vannak? Esetleg fesztiváloznak? Mennyire fontos számukra a külső megjelenés? Az alábbiakban fény derül a válaszokra.

Az egyedülálló emberek közül  csaknem minden negyedik jár rendszeresen moziba (23,5%). Az átlaghoz hasonlóan nyaraláskor ők is csak enni, inni és napozni szeretnének (32,9% vs. 35,3%) és ők is csak a társaságért és ivásért járnak sörözőkbe (8,0% vs. 10%). Több mint harmaduk az idejük nagy részét a barátaival tölti (36,7%) és csupán csak 39,3%-uk szereti  otthon csendesen eltölteni az idejét, ahelyett hogy elmenne valahová.

Az ország 3 legnagyobb fesztiválja igazán népszerű az szinglik körében: Akár a Sziget fesztivál (47,0%), akár a Balaton Sound (48,7%), akár a Volt fesztivál (52,5%) résztvevőit vizsgáljuk meg a fesztiválozók közül minden második egyedülállónak vallotta magát. 

A hajadon hölgyek az átlagnál jobban figyelnek oda a külsejükre (69,7%) , fontosabb számukra, hogy vonzóak legyenek a másik nem számára (56,5%) és jól öltözöttnek tűnjenek (52,3%) illetve majdnem minden harmadik egyedülálló nő a legutolsó divat szerint öltözködik (30,1%).

Barkácsolók

Csináld magad vagy csinálja más? Mindannyiunk otthona időről időre javításra, felújításra szorul. Ilyenkor két dolgot tehetünk kedvünk, időnk és lehetőségeink függvényében. Vagy telefont illetve internetet ragadunk, és professzionális segítséget kérünk, vagy magunk nekiveselkedünk a feladatnak és kifestünk, kicseréljük, megragasztjuk, felújítjuk, felszereljük, megszereljük...(részletekért kattintson a címre)

További érdekességeket találhat a barkácsolókról l a TGI legfrissebb adatbázisában!

A zajláda bűvköre

Az internet térnyerésével a televízió szerepe is átalakulóban van, azonban a lakosság 97,3 százaléka mondta azt, hogy szokott tévét nézni. Az alábbiakban őket vizsgáljuk meg kicsit közelebbről.

 

A tévénéző lakosság leginkább a belföldi és közéleti (84,7%) és a megyei, városi, kerületi - községi - helyi  hírek (82,6%) iránt érdeklődik . A külföldi hírekre a  csupán a televíziónézők 71,9%-a, míg a bűnügyi hírek iránt 60% érdeklődik. A kor növekedésével a hírek iránti érdeklődés is egyértelműen növekszik: a fiatalabb generáció kevésbé érdeklődik a hírek iránt.

 

A fiatalabbak kevésbé hagyatkoznak a televízióra, legyen szó akár információszerzésről, akár pedig sorozatnézésről. A 18-29 évesek közül minden negyedik hagyatkozik az információszerzésben a televízióra, míg a 60 év felettiek esetében ez  a szám jóval magasabb (40,2%). Azzal az állítással, hogy mire  Magyarországra ér egy sorozat, azt általában már más forrásból megtekintésre kerül a 18-29 évesek 22,3%-a értett egyet, a 60 év feletti korosztály esetében pedig 11,0%.

Óvjuk környezetünk!

A környezetszennyezés a 21. század egyik legsürgősebben megoldandó problémájává vált nem csak globális, hanem egyéni szinten is. Hogyan vélekednek erről az emberek? A továbbiakban kiderül.

 

Magyarországon csupán minden második ember takarékoskodik tudatosan a háztartási energiával (49,4%) és vallja azt, hogy fontos, hogy mindenki éljen az újrahasznosítás lehetőségével (51,5%). A lakosság egyharmada aggódik az autók okozta szennyeződés miatt (33,8%), azonban akadnak olyan is, akik szerint túl sokat törődünk a környezetünkkel  (19,4%). Az emberek 38,2%-a hajlamos bizonyos kompromisszumra a környezet védelme érdekében, a megkérdezettek egynegyede, pedig kész többet fizetni környezetbarát termékekért. A nők számára a természetvédelem fontosabbnak mutatkozik és jobban törődnek környezetvédelemmel, mint a férfiak.

 

A zöld ügyek iránt érdeklődés szintje (63,2%) megközelíti a természeti katasztrófák (66,7%)és az állat és növényvilág iránti érdeklődést (69,3%). Azonban a természettel kapcsolatos hírek közül egyértelműen az időjárás (85,5%) kelti fel leginkább az emberek érdeklődését.

Szomjas vagy? Mit iszol?

Az egészséges életmód és szemlélet terjedése a preferált üdítőitalok típusában is nyomon követhető.

Míg az ásványvíz fogyasztók köre többé-kevésbé stabilnak tekinthető, a szénsavas üdítők és kólák iránti érdeklődésben visszaesés látszik: a szénsavas üdítőket fogyasztók köre 17, míg a kólákat fogyasztók köre mintegy 8 százalékponttal esett vissza az elmúlt 10 évben. A jeges teát is egyre kevesebben fogyasztanak, 33%-ról 25%-ra esett vissza az érdeklődés.

A sport- és energiaitalok piacán az évtized elején látszik egy nagyobb boom, azóta 20% körül stabilizálódott a fogyasztói kör mérete. Növekedést egyedül az ízesített ásványvizek értek el, ma már minden ötödik 15-75 éves szokott fogyasztani belőlük.

További érdekességeket találhat az üdítőfogyasztásról a TGI legfrissebb adatbázisában!

 


Kapszulás kávéivók és az újrahasznosítás

Az elmúlt néhány évben vált igazán divatossá – bár Eric Favre, a Nestlé  alkalmazottja már  1976-ban bejegyeztette a kapszulás kávé szabadalmát, ezzel jócskán megelőzve korát.

Magyarországon az erős növekedés mellett is csupán alig minden tizedik 15-75 éves (11%) szokott kapszulás kávét inni szemben a hagyományos (pörkölt vagy szemes) kávéivók közel 60%-os táborával. A kapszulás kávé szélesebb körű elterjedésének talán legnagyobb gátja az ára: 100 Ft alatt ritkán lehet megúszni egy adagot.

A magasabb árfekvésnek köszönhetően nem meglepő, hogy a legtöbb kapszulás kávéivó a magasabb képzett, budapesti harmincasok közül kerülnek ki. Minden második közülük pedig kizárólag kapszulás formában fogyaszt kávét.

Szintén fontos érv a kapszulás kávé elerjedése ellen a kapszulák környezetszennyező volta - bár ma már számos megoldás kínálkozik az újrahasznosításra. A kapszulás kávéivók alapvetően a társadalom környezettudatosabb rétegét alkotják, az újrahasznosítás mégsem szívügyük: e téren csupán az átlagos szint körül mozognak. Úgy tűnik, hogy a kávé iránti szenvedély felülírhatja a környezet érdekeit is...(részletekért kattintson a címre)

További érdekességeket találhat a kávézókról a TGI legfrissebb adatbázisában!

 

Digitális fordulat az ügyintézés terén

Rohamtempóban nő az elektronikus ügyintézési formákat igénybe vevők aránya Magyarországon is – a közigazgatásban legalábbis 2018-ra tették a digitális átállás évét. Tavaly óta mintegy 4500 intézmény biztosítja, hogy minden náluk elérhető ügyet digitálisan is lehessen intézni. Ezzel ma már sokan élnek is: 34% szokott hivatalos ügyeket intézni elektronikus módon, pl. Ügyfélkapun keresztül. Hasonló arányban, a 16-59 éves internetezők mintegy 31%-a fizet legalább egy közüzemi számlát online.

A legnagyobb hagyománya azonban a pénzügyek internetes intézésének van: banki ügyintézéshez vagy biztosítókkal való kapcsolattartáshoz ma már minden második ember igénybe veszi az internetet...(részletekért kattintson a címre)

 

További érdekességeket olvashat az online trendekről a TGI.net 2018 Kutatásban. 

 

Reklám? Köszönöm, nem kérem

Az internetes reklámok szándékos elkerülése a legfiatalabb,  „Z” és az ezt követő  „Y Generációra” a legjellemzőbb. Ebben azonban szerepet játszik az is, hogy a 35 év alattiak általában is sokkal többféle alkalmazást használnak, mint az idősebbek, azaz jobban tájékozottak és nagyobb gyakorlattal rendelkeznek az alkalmazások letöltése, telepítése területén...(részletekért kattintson a címre)

 

Zene nélkül mit érek én?

„Legyen a zene mindenkié” volt Kodály Zoltán óhaja, mert “a zene lelki táplálék, és semmi mással nem pótolható”...(részletekért kattintson a címre)

Smink körkép

A magyar hölgyek több mint 60%-a szokta sminkelni magát...(részletekért kattintson a címre)

Csináljuk a Fesztivált

A tavasz beköszöntével egymást követik a kulturális és változatos zenei ízlésnek megfelelő különféle fesztiválok...(részletekért kattintson a címre)

Adód adod?

Közeleg a személyi adóbevallások beadásának, illetve jóváhagyásának határideje. Mint közismert, az adónk 1+1 százalékáról mindenki szabadon rendelkezhet, ha akar. A Target Group Index (TGI) hazai adati alapján arra kerestük a választ, hogy miként viszonyulunk ehhez a kérdéshez...(részletekért kattintson a címre)

Behálózva

A közösségi média térnyerése nem megkérdőjelezhető, hogy ez mennyire pozitív, avagy negatív jelenség, abban már megoszlanak a szakemberek véleményei. Mindenesetre a TGI.net legfrissebb adatai szerint az egyes életkori csoportokban továbbra is igen jelentősnek mondható eltérések tapasztalhatóak a közösségi média használat módja, jellege és motivációja tekintetében...(részletekért kattintson a címre)

Ön dönt és iszik...

Aki a jó bort szereti, rossz ember nem lehet, tartja a mondás. De mi van azokkal, akik a jó sört vagy pálinkát szeretik? Tudjuk, hogy egész történelmünket végigkíséri az a három italfajta, így joggal adódik a kérdés, egyáltalán kik is a bor, sör-és pálinkafogyasztók napjainkban? A Target Group Index (TGI) adatokból erre kerestük a választ...(részletekért kattintson a címre)

Otthon, édes otthon

A jó idő beköszöntével újra nyitnak a különféle vendéglátóhelyek szabadtéri, kiülős helyiségei. Ennek kapcsán a Target Group Index (TGI) adatok alapján arra voltunk kíváncsiak, hogy mi magyarok egy szabad esténket inkább otthon, vagy valahova elmenve, máshol szeretjük-e inkább eltölteni?... (részletekért kattintson a címre)

 

Hurrá, utazunk!?

Itt a jó idő, bár nemrég lett tavasz, de tudjuk, hogy hamarosan nyakunkon a nyár. Ha pedig nyár, akkor utazás. A Target Group Index (TGI) adatok nemzetközi összevetéséből az derül ki, hogy mi magyarok nem igazán lelkesedünk azért, hogy feltétlenül külföldre utazhassunk... (részletekért kattintson a címre)

Biztosítva vagyunk?

Nemzetközi összevetésben Magyarországon az életbiztosítás egyáltalán nem mondható elterjedtnek, míg a gépjármű-biztosítás terén a nemzetközi élmezőnyben vagyunk megtalálhatóak. Mindez a Target Group Index (TGI) kutatás nemzetközi összevetéséből derül ki... (részletekért kattintson a címre)

Biztosítva vagyunk?

Négylábú kedvencek és a gazdáik, avagy a kutya vs. macska „háború” újabb fejezete

Akinek kutyája van rossz ember nem lehet tartja egy mondás. De vajon mi van azokkal, akiknek macskájuk (is) van? A Target Group Index (TGI) adatok alapján arra kerestük a választ, hogy a kutyások és macskások fogyasztói tipológiája mennyire hasonló egymáshoz... (részletekért kattintson a címre)

Kutyacica